Wanneer ik verlangen wil

Wanneer ik verlaten wil,
neem ik exact eender welke trein,
kies ik exact eender welke wagon,
bind me daarin vast
aan exact eender welk raam,
en richt mijn rug
pal in rijrichting.

Dat laatste is belangrijk.

Want ik wil niet missen
hoe verlaten er juist uitziet, hoe verdwijnen
zich nu precies voltrekt, hoe welig
niets kan groeien – ik wil zien,
ik wil hardop staren
naar hoe alles zich als een film,
een oude huid, geluidloos
van me losscheurt, van me wegdraait
en steeds kleiner
uit mijn ogen verdwijnt.

Ik wil niets missen
van dit tapijt van versleten vlees en aarde
dat onder me wegschuift, al wie erin schuilt meevoert,
en zich netjes uitschudt achter elke horizon.
Mijn ogen moeten voelen hoe dit verhaal uit hen wegebt
als een zee van land, van langzaam nu
te vergeten land.

Ze moeten, met wat hen nog aan wimperslag rest,
mijn verleden versnipperen,
zich ledigen
en morgen weer honger worden.

Wanneer ik verlangen wil,
neem ik de trein ernaast.
En zit ik exact
andersom.

© Stijn Vranken, 2006
.

~ door stijnvranken op 19 januari 2007.

2 Reacties to “Wanneer ik verlangen wil”

  1. Totaal onder de indruk, zó mooi!

  2. Ziehier het eerste gedicht van u dat ik ooit ordentelijk gelezen heb. En ik moet u meteen feliciteren, uw poëzie blijft ook naast het podium overeind staan. Meer dan dat zelfs. Voor diegenen die wel wat sentimentele humbug lusten. Mijn allerliefste geliefde woont in Gent, ik woon in Antwerpen. Boodschap is: zoek een lief in een stad op minstens 30 kilometer van uw woonplaats. U zult dit gedicht terstond begrijpen.

    Afijn, voor zij die dit niet lusten; er is nog een dessert. Ik wil namelijk even kwijt dat ik Stijn Vranken een van de grootste en tegelijk meest toegankelijke dichters vind. En toegankelijk betekent in dit geval gelukkig niet hetzelfde als klef, flauw. Volgens mijn bescheiden mening ligt dat aan de heerlijke ironie. Wanneer ik echt aan het slijmen zou slaan, zou ik zeggen dat Vranken weet hoe die ironie te doseren. Zoiets zeg ik natuurlijk niet.

    Groeten en succes met uw bundel die over een paar maanden eindelijk zal verschijnen. Michael Bijnens

Geef een reactie

 
